Motivationstips # 35: Fokusera din mest produktiva tid på dina viktigaste arbetsuppgifter

Motivationstips # 35: Fokusera din mest produktiva tid på dina viktigaste arbetsuppgifter

Idag vill jag skriva lite om hur du planerar din tid. Det är något jag själv behöver jobba mer med. Jag har en tendens att ibland göra fel saker vid fel tidpunkt, vilket leder till att jag vissa dagar inte får gjort det jag skulle kunna. Naturligtvis har man inte alltid friheten att planera sina dagar, men när man har det är det viktigt att ta sig en funderare kring hur man använder sin tid på bästa sätt.

I veckan läste jag ett tips om att det kan vara bra att logga allt man gör för att se vad man egentligen får gjort under en dag. Det har jag tipsat om också (du kan läsa mer om det här). När man gjort en sådan logg under några dagar (eller kanske helst veckor, eftersom alla dagar inte är precis likadana), så kommer man att upptäcka när man jobbar som bäst och när man istället ofta hamnar på sociala medier och slösurfar. Utifrån det kan man sedan försöka att planera sina dagar (den tid man har ett flexibelt schema och själv kan bestämma sitt arbete).

De flesta av er har säkert någon typ av “att-göra lista” och det är bra att utgå ifrån den (förstås :-)). Kolla på listan vad som är absolut nödvändigt att du gör idag, men kolla också vad det är för typ av uppgift. Kräver den mycket koncentration och fokus? Planera i så fall in den din mest produktiva tid på dagen. Andra uppgifter som att svara på mejl eller planera kan du däremot göra när du är mindre alert. Det låter ju ganska uppenbart, men jag själv har en tendens att ibland göra “de roliga uppgifterna” först och sedan skjuta på dem som är jobbigare och kräver mer. Hur är det med er?

Lycka till!

Johanna

Post A Comment

YOUR CAPTCHA HERE